SeLaMaT DaTaNg

Tuesday, March 3, 2009

Siapakah Kita???

islam???
apakah sebenarnya islam???
adakah cuma kepada adat???
adakah kerna kita mengikut ibu bapa kita???
atau kita cuma mengikut cara hidup kita???
adakah islam itu benar-benar kita ikuti dengan seikhlas hati kita???
konteks di bawah akan membincangkan tentang islam sebenar-benarnya...
sama-sama kita ikuti jikalau kita benar-benar mengakui bahawa Allah itu tuhan kita...
dan Muhammad itu nabi kita...
Allahu Akbar!!!!

Allah S.W.T telah mencipta manusia di atas muka bumi ini hanya untuk satu tugasan...
Allah S.W.T telah berfirman :
Tidak Aku menciptakan manusia dan jin selain dari menghambakan diri (beribadah) kepada-Ku...
Amar Ma'aruf wa Nahi Mungkar...
Adakah kita benar-benar mengikut apa yang telah termaktub di dalam Al-Quran al-Karim...
Adakah kita benar-benar menghayati????
Atau kita hanya mengikut dan faham sahaja???
Ingat, Rasullah S.A.W. pernah bersabda :
Ilmu yang tidak diamal itu ibarat pohon rendang yang tidak berubah...
Tiada guna kita mengetahui sesuatu namun kita tidak berama...

Mari kita sama-sama bermuhasabah untuk hari ini:
Adakah aku mengerjakan semua solat fardhu pada hari ini???
Adakah aku mengamalkan segala tuntutan agama pada hari ini???
Adakah aku mengamalkan sunnah Rasulallah S.A.W. pada hari ini???
Adakah aku menutup aurat hari ini???
Adakah aku mengerjakan 'amar ma'aruf dan nahi mungkar' pada hari ini???

Saya tidak dapat menjawab persoalan ini untuk anda...
Tapi anda sendiri yang perlu menjawab dan bermuhasabah dengan diri senndiri tentang persoalan-persoalan ini...

Karya: Luqmanul Hakim bin Joohari

No comments:

Post a Comment