SeLaMaT DaTaNg

Tuesday, March 3, 2009

AKU ADALAH.....

Aku adalah seorang insan
Seorang insan yang dilahirkan untuk berbakti
Menjadi seorang yang berguna
Untuk agamaku
Tanpaku
Dunia ini akan hancur
Negaraku akan dijajah
Agamaku akan dihina
Nasib bangsaku tidak terbela
Dan aku akan terkorban...

Aku adalah seorang musafir
Seorang yang dilahirkan untuk memahami
Memahami setiap kejadian ada penciptanya
Aku menagih ilmu
Seorang ustazah pernah berkata
Jika kau mahukan dunia carilah ilmu
Jika kau mahukan akhirat tuntutlah ilmu
Bahkan jika kau mahukan kedua-duanya
Kau tetap perlu mencari ilmu
Ilmu Allah luas tiada sempadan
Selagi masih ada para ulama'
Kejarlah mereka
Rapati mereka
Dampingi mereka
Kelak kau akan menyesal
Setelah pemergiaan mereka...

Aku adalah hamba
Seorang yang menyerahkan diri untuk penciptanya
Mentaati segala suruhannya dan meninggalkan segala larangannya
Seorang hamba yang sentiasa menyembahnya
Biar penat dan lelah menyelubungi diri
Namun itu bukan alasan untuk aku lari
Lari dari mentaatiNya...

Aku adalah khalifah
Seorang yang pantang menyerah
Biar badai dan taufan melanda
Aku tetap tabah
Bagiku urusanku di dunia ini tidak pernah selesai
Selagi nyawa dikandung badan
Aku tetap menjalankan kewajipanku...

Allahu Rabbi...
Sesungguhnya aku hambaMu yang lemah
Berilah aku kekuatan untuk memikul amanahMu
Tidak ku rela menyerah kalah
Selagi agamaMu tidak terbela
Bantulah aku dalam menyampaikan dakwahMu

Muhammad Nabiyyi...
Sesungguhnya aku merindui dirimu
Aku sentiasa tertanya
Mengapa aku tidak dilahirkan dalam zamanmu
Aku ingin berjihad bersamamu
Aku ingin beribadah bersamamu
Aku ingin memelukmu seperti sahabat-sahabatmu
namun aku pantang menyerah
Agamamu akan ku pertahankan
Dakwahmu akanku teruskan
Merinduimu satu kemestiaan...

Siapakah aku???
Aku adalah pewaris agama terbilang...
Allahu Akbar!!!!

Karya: Lumanul Hakim bin Joohari

No comments:

Post a Comment